Godziny pracy logopedy:
Poniedziałek |
Czwartek |
Piątek |
12.40 - 14.40 |
10.50-14.50 |
13.30-14.30 |
czwartek: 10.50 - 11.35 - konsultacje z Rodzicami
„Bo chodzi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa” JULIUSZ SŁOWACKI
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591 z późn. zm.).
4. Pierwszeństwo w przyjęciu na terapię logopedyczną mają dzieci:
5. Każdy uczeń rozpoczynjący naukę w naszej szkole przechodzi podstawowe badanie logopedyczne. Jego celem jest wstępna ocena stanu mowy dziecka, umożliwiająca wykrycie przejawu ewentualnego zaburzenia rozwoju. Stan mowy zostaje oceniony na podstawie:
a. rozumienia poleceń słownych,
b. zdolności wypowiadania się,
c. prawidłowości wymawiania dźwięków mowy i wyrazów,
d. budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego.
Badanie ma charakter orientacyjny.
6. Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców/opiekunów prawnych i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców/opiekunów prawnych.
7. Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października.
8. W zajęciach uczestniczą dzieci zakwalifikowane na podstawie badań przesiewowych prowadzonych we wrześniu każdego roku szkolnego przez logopedę szkolnego, dzieci kontynuujące terapię w szkole oraz dzieci posiadające zalecenia do uczestnictwa w zajęciach (opinia lub orzeczenie wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną).
9. Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań.
10. Czas trwania zajęć logopedycznych jest dostosowany do potrzeb oraz indywidualnych możliwości dziecka i trwa zazwyczaj ok. 25 minut.
11.Zajęcia logopedyczne mają priorytet przed zajęciami dodatkowymi, ponieważ dostosowywane są do planu zajęć organizowanych przez szkołę.
12. Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Na koniec roku szkolnego dokonana jest ocena i analiza postępów dziecka w terapii. W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia dziecka ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej.
13. Liczba uczestników zajęć wynosi 1- 2 dzieci. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zajęcia prowadzone są indywidualnie.
14. Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od potrzeb i możliwości dziecka.
15. W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania.
16. Rodzice dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne otrzymują przez dziennik elektroniczny informację na temat zajęć, zawierającą ustaloną datę i godzinę terapii. Dziecko powinno mieć zeszyt do logopedii na każdych zajęciach.
17. Objęcie ucznia pomocą logopedyczną wymaga zgody rodziców. Rodzic wyraża zgodę /nie wyraża zgody na udział syna/córki w zajęć logopedycznych na czas trwania terapii.
18. Rodzic zobowiązany jest do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwienia nieobecności dziecka. Nieusprawiedliwione nieobecności dziecka na zajęciach (powyżej pięciu nieobecności) oraz brak współpracy związanej z realizacją zaleceń terapeuty (wykonywaniem ćwiczeń w domu), może spowodować wypisanie dziecka z terapii.
19. Rodzice mogą się kontaktować z logopedą w wyznaczonym stałym dniu do konsultacji. W drugim semestrze roku szkolnego 2022/2023 konsultacje odbywają się we wtorki 8.15-8.45 po wcześniejszym umówieniu się przez dziennik. W czasie trwania zajęć logopedycznych logopeda nie udziela porad i nie wyznacza/dokonuje zmiany terminu zajęć.
20. W zajęciach mogą brać udział wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone i niekaszlące).
**********************************************************************************************************************
Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W ramach terapii logopedycznej dzieci:
▶️ rozwijają umiejętności programowania i nadawania mowy,
▶️ uczą się poprawnego posługiwania gramatyką języka polskiego oraz konstruowania swobodnej wypowiedzi,
▶️ usprawniają motorykę narządów artykulacyjnych oraz ich właściwą koordynację,
▶️ korygują wady wymowy poprzez wywołanie głosek nieprawidłowo realizowanych a następnie utrwalanie wzorców normatywnie realizowanych głosek w sylabach, logotomach, wyrazach, zdaniach, wierszach i mowie spontanicznej,
▶️ rozwijają słuch fonemowy, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową,
▶️ poprawiają jakość funkcji oddechowej i fonacyjnej,
▶️ wzbogacają zasób słownictwa czynnego i biernego,
▶️ ćwiczą dykcję, koncentrację uwagi, pamięć symultaniczno – sekwencyjną oraz doskonalą umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Polecana literatura dla rodziców: